dimecres, 7 de desembre del 2011

La immensitat dels diorames del Grup pessebrista de Castellar del Vallès

No puc deixar d’observar l’espai que cal omplir per realitzar el diorama d’aquest any, un espai de quasi 14m2, un pessebre de gran format que cal tenir molt estudiat per no perdre’ns-hi. Amb molt espai lateral desprès de la boca,  la qual cosa permet donar fugues laterals importants. A Castellar tots els diorames són molt espaiosos jo diria que immensos tant que ens hi podem perdre .
El tema que tinc l’oportunitat de realitzar, és La anunciació als Pastors, un tema que tan sols he fet en un altre ocasió durant la meva carrera pessebrística.
El punt de partida  de l’idea comença en una canvi substancial del tema, en aquesta ocasió els pastors faran de bovers i les ovelles les canviaré per vaques.
El pessebre es contemplarà  a traves de l’interior d’una pallera situada esbiaixada en primer terme, on s’observaran els diferents nivells d’embigats i altells esgotats dels pes del pas dels anys. A traves del paller observarem una gran era preparada per els treballs de l’època  flanquejada per algun edifici, també destinat a emmagatzema l’herba o el bèstia.
En segon terme tindrem a cada costat del diorama  una església  i un monestir  acompanyats per alguna antiga borda creant algun canvi de nivell. Desprès un prat de pastura retallat per un petit poble,  on naixeran les muntanyes, primer les mes boscoses i per rematar l’últim terme els cims més elevats tenyits de blanc.
Per el  disseny de l’idea he partit d’una maqueta a escala del diorama, fet que m’ha permès jugar amb els diferents termes,  punts de vista i també amb els nivells, sense malgastar material. Aquest sistema em permet crear un disseny  de mida  reduïda que elaboro al taller de casa amb l’ajut de l’ordenador, poden jugar amb fotografies i apreciant el resultat del conjunt directament abans de començar el treball a l’engròs.
El sistema em permet anar sobre segur a l’hora de tallar el poliestirè de base, que tant sols tinc que traspassar l’escala desitjada aprofitant tots els retalls. El poliestirè un cop tallat l’encolo amb cola en calent creant els diferents mòduls de treball, la qual cosa em permet treballar cada part del pessebre des de una taula còmodament assentat, cal tenir en compta que  tot el pessebre esta format per diferents mòduls curosament ajustats  que treballo en una posició on  controlo detalladament  l’acabat, sempre parteixo de una   base a nivell.
Un cop tinc tot el poliestirè muntat passo a revestir-lo de guix les parts de parets i de poliestirè d’alta densitat les parts de fusta i teulades.
En un altre article us detallaré els passos següents.


Joan Carles Capdevila

Grup Pessebrista  de Castellar del Vallès
Octubre 2011