dimecres, 2 de febrer del 2011

Pessebre 2010-2011 “Encara em sento amb forçes per seguir millorant”

PESSEBRE CONSTRUIT A L’EXPOSICIÓ DEL GRUP PESSEBRISTA DE LA CAPELLA DE MONTSERRAT EL NADAL DEL 2010


Autor: Joan carles Capdevila i tatché Nadal 2010

El tema:  LA VISITACIÓ A MARIA ELIZABET
Localització: Alt Pirineu,qualsevol poble del Pallars o l’alt Urgell.
Figures: Fang de 30 cm, de JoanCarles Capdevila
Material de suport: Poliestirèexpandit
Material d’acabat: Guix escaiola
Pintura: Oli
Mides: 2,30×2,95mt.

Un altre any els amics pessebristes de Castellar del Vallès m’acullen a la seva exposició, no tinc més que agrair-los l’oportunitat que em brinden d’exposar el  pessebre i de  poder gaudir de l’esplèndid ambient que envolta  l’exposició de diorames. He trobat uns bons companys i amics que em fan sentir ple i viu cada hora que passo construint el pessebre.

Seguidament us detallaré el procés que he fet servir aquets any per la construcció del diorama:

PAS A PAS
Primerament  vaig construir una maqueta a escala del lloc o forat on s’exposaria el pessebre, per tal de experimentar amb els volums i la idea  en mida reduïda i anar  fent i desfent, intentant ajustar  també la perspectiva, les obertures i els termes, cosa que permet no  fer malbé molt poliestirè i assegurar-se el resultat final del conjunt a mida real.
L’idea l’he composad partint de la visualització d’un seguit de fotos i dibuixos i deixant-me portar per d’intuïció, l’única limitació que hi vaig posat va ser que havia de  partir d’un punt de fuga central que es  dividia en dos  en el segon terme i les figures serien de 30cm al primer terme. 
Un cop fet el model del pessebre a escala reduïda, a l’exposició sols vaig tenir d’anar aplicant a escala natural els petits models que tenia encaixats, inclòs amb la perspectiva ja definida, quan tot el conjunt va estar realitzat amb la base de poliestirèu unida com  un puzle, sols en quedava revestir-lo de guix escaiola i treballar-lo amb els punxons i fulles d’acer.
La fusteria es realitzà integrament amb poliestirè, ratllat amb fulla   i raspall d’acer i es va anar col·locant amesura que es revestia i treballava cada mòdul.
Les teulades de pissarra també van estar realitzades amb plaques de poliestirè de molt poc gruix la qual cosa em permetia deformar-les al enganxar-les a la base de les teulades, també estaven  tallades amb fulla d’acer.
Un cop encaixa ttot i repassats els detalls constructius, es donà una capa d’emprimació de làtex tenyida del color de fons i l’acabat es realitzà amb pintura a l’oli, menys en les zones de poliestirè que es pintà amb pintura acrílica.
La il·luminació del fons és  fe amb tubs fluorescents i la general amb halogenur  de 400W aprox.
Les figures han estat realitzades a mida per el pessebre, de 30 cm d’alçada les de primer terme.

El resultat final  m’ha deixat força  satisfet i quasi podria dir que tots els punts de visió estaven resolts al detall, tinc la sensació d’haver fet un pas més .

JoanCares Capdevila
Figurairei pessebrista

febrer2011